Proiecte

Învăţarea prin proiecte

Marilena Oprea

În acest articol aş vrea să prezint un curs deosebit şi anume “Project Learning Institut”, desfăşurat prin Academia Oracle, la care am participat din luna decembrie 2009 până în februarie  2010 şi care este diferit de orice alt curs de metodică şi specialitate la care am participat în ultima vreme prin faptul că mi-a permis să experimentez tehnici de organizare a procesului de învăţare printr-o abordare proprie şcolii americane.

Instruirea profesorilor, selectaţi la această formare pe baza proiectelor dezvoltate anterior pe platforma educaţională ThinkQuest, a cuprins  60 de ore online şi 28 de ore desfăşurate  pe parcursul unei săptămâni la Colegiul Naţional „Tudor Vianu”, Bucureşti, sub îndrumarea trainer-ilor Istvan Budai din România şi Courtney Bein din SUA.

Obiectivul central al formării a fost studierea tehnicilor învăţării prin proiecte. Astfel, pentru a realiza, conform standardelor educaţionale actuale, o activitate de învăţare prin proiecte este necesară cunoaşterea şi parcurgerea unor etape obligatorii, într-o anumită succesiune, precum şi integrarea competenţelor cheie ale secolului XXI: gândirea critică, creativitatea, lucru în echipă, interculturalitatea, comunicarea, tehnologia, autoghidarea în lucru.

Această tehnică de învăţare am aplicat-o cu succes la disciplina opţională „Cunoaşterea mediului informaţional prin noile tehnologii”, la clasa a VII-a, din cadrul Colegiului Naţional „Unirea”,  an şcolar 2009-2010, prin includerea  unităţii de  de învăţare „Tehnici de prelucrare a imaginilor digitale”, într-un proiect desfăşurat pe parcursul a 6 ore.  Intitulat  „Comunicarea în mediul virtual” proiectul a vizat următoarele obiective:

  • Învăţarea unor tehnici de prelucrare a imaginilor digitale
  • Întegrarea imaginilor prelucrate în prezentări proprii (blog, site, Chat)
  • Determina comportamentul corect al elevilor în mediul Internet

Întrebarea esenţiala menită să declanşeze procesul de învăţare a fost: Ştim să formulăm şi să interpretăm corect mesajele Internet?

Prima etapă, etapa de evaluarea iniţială a oferit informaţii referitoare la nivelul de cunoştinţe al elevilor  comparativ cu nivelul necesar desfăşurării optime a proiectului şi  în ce măsură, în curricula actuală, până la clasa a VII-a apar conţinuturi ce vizeză discuţiile on-line, regulile elementare de comportament în comunicare via Internet, noţiuni de  protecţie şi securitate.

tq

Ca elemente noi, introduse în proiectarea unităţii de învăţare, menţionez la strategia organizării în echipe, modalităţi de gestionarea a conflictelor şi gradul de libertate (100%- autoghidare, 0% -totul condus de profesor, combinat) care trebuie precizat în funcţie de componenţa grupului. În planul de lucru operaţional, care cuprinde activităţile, datele calendaristice, rolurile participanţilor, competenţele şi produsele finale ale elevilor aşteptate în urma desfăşurării proiectului, obligatoriu trebuie prevăzută o „Întâlnire specială” – care permite interacţiunea grupului de studiu cu oameni ce le pot oferi informaţii esenţiale în dezvoltarea proiectului şi „Celebrarea” – care presupune  prezentarea rezultatelor  muncii echipei în faţa unui public extern.

Întâlnirea specială din cadrul proiectului „Comunicarea în mediul virtual” a fost programată în vederea definirii emoţiilor de bază  şi a modului de manifestare ale acestora în viaţa reală. D-na psiholog Alina Vulpe, invitata specială, i-a îndrumat pe elevi să definească să descrie principalele emoţii, să recunoască denumirile diferitelor emoţii pozitive şi negative, să distingă între cele şase elemente componente ale emoţiei şi să utilizeze modalităţi potrivite de exprimare ale acestora.

Aplicând tehnicile de lucru deprinse pe parcursul  lecţiilor de prelucrare digitală a imaginilor, prevăzute în proiect, şi ceea ce au înţeles din cadrul dicuţiilor referitoare la problematica emoţiilor,  elevii clasei a VII-aau  realizat câte o mică imagine, emoticon, care să exprime câte o emoţie din cele discutate.

Galeria de emoticoane astfel realizată a fost utlizată de fiecare elev pentru ilustrarea poveştilor, creaţii  proprii: „Ce-i cu Andy?”, „Viaţa unui fluture”, „Un conflict de interese”, „Purceluşul verde”, „Masca realităţii”, „Balul anual al emoţiilor”, „Povestea celor 3 copii”.

Toate materialele: fotografii, filme, imagi scanate sau prelucrate digital, materialele elaborate de fiecare elev au fost postate pe platforma ThinkQuest prin instrumentele specifice platformei.

În propunerile cu privire la modul cum ar trebui să decurgă etapa de Celebrare, elevul Munteanu Andrei scria: „Ar fi frumos dacă la întâlnirea finală am putea să invităm şi persoane din exteriorul proiectului, de exemplu profesoarele şi profesorii din şcoală. Altă sugestie ar fi ca această întâlnire finală să nu se desfăşoare pe parcursul unei singure ore, pentru ca toţi profesorii să poată admira ce am facut noi.”

Învăţarea prin proiecte presupune tehnică, timp, efort şi pasiune dar acest mod de lucru  este preferat de elevi şi cred că şi din acest motiv tot mai mulţi profesori o introduc în metodele de lucru la clasă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: