Pasionatii de robotica

Pasionatii de robotica

Articol Revista Noastra 24 Ianuarie 2017

Tema demiurgului, dorința de a da suflet sau doar inteligență unor mașinării apare în literatură de anticipație începând cu lucrarea celebrului autor de cărți SF Issac Asimov Eu, robotul apărută în anul 1950, carte ce cuprinde o serie de povestiri cu tema interacțiunii dintre oameni, roboți și moralitate. În 1969, scriitorul român Nicolae Paul Mihail  publică la Editura Tineretului cartea Femeia cibernetică, o lucrare plină de umor, cu o savoare a ideilor pe care și cititorul adolescent de astăzi ar gusta-o chiar dacă, consumator digital din naștere  ar prefera, pe această temă, să urmărească seria filmelor de acțiune Terminator scrise și regizate de James Cameron.

Deschizători de drumuri în multe domenii, dar și  în informatică și tehnologie, uniriștii consolidează undergroundul unirist cu doi piloni T și anume Tradiție și Tehnologie. Nu întâmplător, în anul în care au fost celebrați cei 150 de ani de la înființare, la Colegiul Național ”Unirea” se deschidea primul club de robotică pentru gimnaziu din județul Vrancea.

Proiectul educațional inițiat și coordonat de profesorii  Oprea Marilena, Neșu Liliana și  Onea Emil, are ca obiective principale asigurarea unei oferte educaționale adaptate la cerințele elevilor și a societății informaționale actuale, asigurarea accesului la clubul de robotică a unui număr cât mai mare de elevi, folosirea rezultatelor, a exemplelor de bună practică ca input îmbunătățit pentru anul următor și pentru noile generații de elevi, atragerea unui număr tot mai mare de profesori în sprijinirea clubului de robotică, în vederea realizării unui sistem valid de învățare ce poate fi transferat și aplicat în alte unități de învățământ.

Activitatea clubului de robotică necesită sume importante pentru achiziționarea echipamentelor, construirea oricărui robot presupunând utilizarea unor kituri standard, piese suplimentare off-raft sau personalizate.

În anul școlar 2015-2016 s-a format prima grupă de elevi de gimnaziu care împreună cu elevi de liceu, premiați la concursuri de IT consacrate precum InfoEducația sau World Robot Olympiad, au realizat, folosind componente Arduino, primele dispozitive care au putut sesiza și controla diverse activități sau procese din lumea reală.

În urma feedback-ului primit după primul an de funcționare, Clubul de robotică a ales, ca în anul școlar 2016-2017, să folosească pentru pregătirea echipei de  gimnaziu sistemul Lego și mediu de programare WeDo 2.0 ca variantă optimă adaptată vârstei elevilor. În acest scop, a fost achiziționat un kit mindstorms extins> care va fi folosit în sesiunile de instruire modulare pe modelul  “learning by doing” .

 

1

Începând cu acest an, activitatea clubului a fost extinsă la nivel liceal prin înființarea echipei TechnoCats, formată din zece elevi din clasa a-XI D-a matematică-informatică, intensiv informatică. Din noiembrie, aceștia lucrează la robotul de tip Tetrix cu programare în Java.   Înscrisă într-un program național,  susținut de Asociația Nație prin Educație, echipa Colegiului Național ”Unirea” se va întâlni în luna martie cu cele 50 de echipe de liceu înscrise în programul  BRD FIRST Tech Challenge Romania powered by Vodafone în concursul  cu   tema  #velocityvortex, temă stabilită anual de FIRST international. Dincolo de întrecerea între roboții construiți de echipele participante, elevii vor trebui să își promoveze echipa și să câștige notorietate în comunitățile lor. Programul își propune să încurajeze elevii de liceu să utilizeze principii de inginerie în domeniul roboticii, într-un mediu competitiv.

În cadrul clubului de robotică, elevii de gimnaziu și liceu, îndrumați de mentori și antrenori, sunt încurajați să își dezvolte abilități din domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii, în timp ce învață importanța muncii în echipă și a inovației.

Dacă la nivel de gimnaziu, învățarea este ghidată îndeaproape de profesor, la liceu, construirea robotului se face baza unor cerințe prevăzute în regulamentul de concurs, ceea ce necesită din partea fiecărui membru al echipei să dovedească creativitate, perseverență, disponibilitatea de a lucra peste program, parcurgerea a sute de pagini de regulamente,  tutoriale cu soluții tehnice, strângerea și corelarea informațiilor în vederea stabilirii strategiilor de concurs, inițiative individuale.

Activitatea din clubul de robotică, noua trainerilor, ne oferă posibilitatea de a ne implică într-o activitate de cercetare pedagogică pe tema abordării holistice a învățării, demonstrării eficienței învățării integrate și interdisciplinare.

prof. Oprea Marilena

Coordonator FTCR

%d blogeri au apreciat asta: